péntek, július 21, 2006

Vendégszerzőnk tollából: Bolivia és választás

Első vendégszerzőnk a blogon. Betti vagy Detti abszolút privát mailben ecsetelte számomra boliviai kalandjait, amit mint az EU hosszútávú választási megfigyelője "szenvedett" el három hónapon át. Hozzájárulásával most ti is ízelítőt kaptok. (ékezetek nélkül)

roviden osszefoglalom a fobb pontokat, mi is van itt:

1. egy-ket nagykepu, a negativumokat kiragado gondolat avalasztasokrol

2. nehany rosszindulatu megjegyzes a rovidtavuakrol

3. csunyatmondas az aymarakrol

4. afganisztan extra

Valasztottunk alkotmanyozo nemzetgyulest es szavaztunk atartomanyok autonomiajarol is. Picike nehezseg adodott abbol, hogyhogyan kell ezeknek a dolgoknak a lenyeget elmagyarazni egy irni-olvasni nem tudo indiankanak. Mert az, hogy vezert valasztunk, azokes, de alkotmiafenet... Raadasul kotelezo szavazni menni. Ha nemtudod igazolni, hogy voltal szavazni, nem kapsz hitelt, segelyt, stb.Hiaba van tobb ora jarasra a szavazofulke (gondolj bele, hogy 69 evesvagy, 70 evesen mar nem kotelezo), nem hasznalhatsz jarmuvet,aznap nincs busz-, kocsiforgalom. Csak ok, meg a szamarak. Na es mar ket nappal elotte nem ihatsz alkoholt. Iszom, iszol, iszik, iszunk, isztok,isznak, dutyi.

Nem tul izgalmas a terep, a valasztasokert felelos szerv szinte onallohatalmi agkent mukodik, nagyon szervezett, mindenre van valaszuk,abrajuk, diagrammjuk. Neha csak allunk es esik le az allunk. Persze, hakicsit tavolabb utazik az ember a varostol, mar talalunkhianyossagokat, de nehez ugy dolgozni, hogy mondjuk nincs telefon,amiken lehetne az ugyeket intezniuk.Kormany es ellenzek szidja egymast, de csak szoban, neha kisebb testifenyites, de ez baratok kozt is megesik. A kormany mellett Venezuelaelnoke, Chavez Hugo is aktivan kampanyol. Tudod mit nem ertek?!Brazilia miert kussol?

Jott Oruroba plusz 4 db EUs rovidtavu szakerto a valasztasokrameg a nyakunkra, meg az agyamra. Amugy 60 jott, de 56 mashovament halaistennek. Nem lennek agyonfrusztralva, ha mindezt nemspanyolul kellene nyomni. Amiota itt vagyok, csak egyszer vagy ketszervoltam vicces spanyolul. Plussz amikor rekedtre rohogik magukat, merthulyen mondok valamit. Angolul termeszetesen tok vicces esbaratsagos vagyok.

Meg egy szemelyes elmeny, kis kedvcsinalo Boliviahoz, az ujevunneplese az aymara indianoknal:Ejjel 12-kor indultunk es reggel 4-re ertunk Pampa Aullagas-ra. Akkorindult a menet a hegyre. -20 C. 4000 meterrol masztunk 4300-ra 1 oraalatt iszonyat sziklakon. Soha nem voltam meg ilyen rosszul. Hanyniakartam, nem kaptam levegot es nem birtam egyenesen menni, de allnise nagyon. Szornyen hideg volt. 5-re ertunk fel a tetore es fel 7-igdoboltunk es iszonyatos fustoloket egettunk (pedig en altalabanszeretem a fustoloket). Soha eletemben nem faztam meg igy es ha azagyam kapott volna oxigent, lehet hogy ugy dont, hogy feladja. Amikorfeljott a nap es az orromnal tovabb lattam, koszontem a reszvetelt eslezudultam a hegyrol. Az eletoszton hajthatott, mert alig ertem el adszipunket, beultem es elajultam. Jol tettem hogy tavoztam, nem csaka hideg es a buz miatt, hanem mert ket lamat es egy kutyat isfelaldoztak. Ha ott vagyok biztos nem hagyom szo nelkul, barmennyireis ego lett volna. Nem gondolkodom, ha kiborulok. Es akkor ket lamat,egy kutyat meg egy lanyt aldoztak volna fel. A ket lamat megettek, dea kutya minek kellett???!!! Rohadt emberiseg, kurva aymarak. Amugy apiacon nincs olyan arus, ahol ne arulnanak osszekotozott labu szaritottujszulott lamat. Mert a szellemek ellen... Egy tok katolikusorszagban! Jo persze a szellemek elobb voltak mint a katolicizmus.Nem fer a fejembe, olvastam,hogy az indianok figyelnek a termeszetrees bekeben elnek vele. Hazudtak!Amugy jol vagyok (mar). Majdnem La Pazba kellett vinni,olyan rosszul voltam az aymara muri utan. Mar van kedvem tovabb elnies megfigyelni.

Nincsenek megjegyzések: